24. maj

Den 24. maj hedder Ester, og kan godt være lidt af en frækkert.

[redigér] Begivenheder

  • 1276 - Magnus Ladelås krones til konge af Sverige. Ved kroningscermonien går hans mundtøj dog desværre i baglås og må åbnes med en møjgreb.
  • 1360 - I Kalundborg enes Valdemar Atterdag med adelen og gejstligheden over en kasse Hof om at holde fred i Danmark - "Den store landefred", som går hen og bliver lidt af en landeplage.
  • 1543 - Nicolaus Kopernikus, polsk astronom og embedsmand, og senere flyttemand for Birk-Larsens flyttefirma dør en fingeret død for sidenhen at kunne score Nanna Birk Larsen.
  • 1862 - Westminster Bridge over Themsen åbnes, da London Bridge er faldet ned, faldet ned, faldet ned, London Bridge er faldet ned min fagre frue.
  • 1883 - Brooklyn Bridge i New York åbnes, da amrikanerne opdager at de slet ikke har en London Bridge.
  • 1915 - Italien erklærer krig mod Østrig-Ungarn, da de håber at dé har en fin bro de kan erobre.
  • 1941 - Det tyske slagskib Bismarck giver den britiske krydser Hood et bolche i den gale hals, hvorved det synker i Nordatlanten. Tre dage senere kløjs Bismarck selv i et britisk maltbolche.
  • 1941 - Svaret på spørgsmålet om Bob Dylan blæser for første gang i vinden.
  • 1943 - Svend Auken, dansk folketingsmedlem og tidligere minister fødes. Oddset melder om fuld gevinst på "Den lange".
  • 1944 - Islandske vælgere stemmer for uafhængighed af Danmark, da de jo sagtens kan klare at styre sådan et lillebitte land selv...
  • 1973 - Aborten blir fri. Desværre er Kim Larsen og Bellami allerede blevet født, hvorfor regeringen råder almenheden til ikke at lege med dem.
  • 1998 - Ved filmfestivalen i Cannes hædres Thomas Vinterbergs film Festen med juryens specialpris. Thomas får endda selv lov at vælge hvilken af to lovprisningstaler juryen skal holde.
  • 2008 - Jokke bliver gift med Marie, og har sig nu atter en husbestyreinde til sit Landmandsliv.
Personlige værktøjer
Andre sprog