24. januar

Lagkage

Her er hvad danskerne svarer på en undersøgelse, om de ville tage det mindste stykke lagkage, hvis de fik lov at vælge først.

Den 24. januar er den 24. dag i året og en måned efter jul. Om en uge skal du til at afdrage på din kontokortgæld til julegaverne.

[redigér] På denne dag skete der det, at

  • 41 - Caligula, romersk kejser, snigmyrdes. Prætorianergarden holder sig pænt på afstand, så de ikke får blod på de fine uniformer.
  • 1522 - Kong Christian 2. henretter ærkebipsen i Lund, fordi han hedder Didrik Slagheck. "Vi trænger til nye navne i kirken", siger kongen, der derpå udnævner en forbavset Amin Jensen.
  • 1568 - Efter at være nået helt til Norrköping i Vintertogtet under Syvårskrigen, må Daniel Rantzau vende hjem mod Danmark igen, da han mangler krudt, bly og bøsser.
  • 1848 - Guldfeberen bryder ud i Sacramento, Californien. På trods af dygtige lægers indsats, lykkes det ikke at slå feberen ned. Guldet afgår ved døden.
  • 1864 - Danskerne opgiver Dannevirke, og et mørkt kapitel i Danmarkshistorien sætter ind.
  • 1984 - Den allerallerallerførste Apple Macintosh kommer i handlen. Det første eksemplar sælges til Microsoft, der på kun 7 år lurer 2/3 af fiduserne ud af systemet med Windows 3.0.
  • 1986 - L. Ron Hubbard, grundlæggeren af Scientology og en habil bakkesangerinde, bortføres til himlen af en UFO fra Tony's Pizzaria.
  • 2008 - På grund af uro på de internationale lagkagemarkeder falder prisen på lagkagebunde til under 10 kr.
  • 2008 - De nye SMS-billetter bliver en stor succes. Folk elsker at sende "3 2 voksen barn cykel" i håbet om at der så kommer et tog.
Personlige værktøjer
Andre sprog