23. september

Chewing-gum-heel

Francine D.D. Andersson i det fatale øjeblik, hvor hendes sko sitter fast i gummiet.

Den 23. september er opkaldt efter en kinesisk katolik, der hed Tju-Ing Gom.

Dagen og natten er lige lang.

[redigér] På denne dag

  • 1848 - Den første pakke tyggegummi sælges i Amerika. To timer senere træder Francine Dinah Deacon Andersson, en 72-årig ortopædist, i verdens første tyggegummiklat.
  • 1939 - Sigmund Freud, den kendte psykiatrikker, opfinder Stimorol og dør af glæde.
  • 1973 - Sviiiit - der ellers altid har spillet bubblegumpop, hitter med Det Bårlrum Blist.
  • 1977 - For første gang viser lærermobningen sit modbydelige fjæs, da overlærer Dandy Andersen sætter sig i en grimmer tyggegummiklat på sin stol. Rensning af stol og bukser løber op i 35 kroner, hvilket var mange penge dengang. Eleverne jubler over, at overlæreren ikke længere må knalde dem én.
  • 2003 - Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm rammes af et massivt strømsvigt, der heldigvis går uden om de mere betydningsfulde danske områder. Årsagen viser sig at være et tyggegummi, der er stoppet i en stikkontakt i Nærum.
  • 2007 - Svend Ove Rasmussen, opfinder og elektriker, opfinder philips-bitsens afløser: S.O.R.bitsen.
  • 2011 - En bajer falder ud af en plasticpose i Nedergade og revner, så nogle af de dyre dråber siver ud. Repareres med et gennenmtygget stykke Mentos the freshmaker.
  • 2015 - Et Gaugain-billede af to tøser fra Tahiti sælges for 2,2 mia. kr. til syv bandemedlemmer, der skal have hvidvasket deres penge fra det sorte tyggegummimarked. [1]

[redigér] Aftennoter

  1. Hvis kommunen opdager alle de penge, vil de blive trukket i bistandshjælpen.
Personlige værktøjer
Andre sprog