23. maj

Den 23. maj er dag nr. 143. Der er 222 dage tilbage af året, hvilket er guf for numerologer.

Bonnieclyde

En politimand kigger lige efter, om der skulle ligge et par mønter i Clydes tegnebog. Det var dengang der kom huller i 25-ørerne.

Dagens navn er Desiderius.

[redigér] Begivenheder

  • 1886 - Henrik Ibsen, norsk dramatiker, dør i sit Dukkehjem, da Nora ikke dukker op med aftensmaden.
  • 1873 - Kroner og øre afløser rigsdaler og skilling. Den Nordiske Møntunion dannes. (Der gik 222 smæk på en skilling).
  • 1903 - Rom og Paris forbindes ved telefon. Allerede første dag er der 222 opkald, men de 117 viser sig at være telefonfis. Resten af opkaldene er til de letpåklædte damer i Moulin Rouge.
  • 1934 - Bonnie & Clyde, tjikt gangsterpar, skydes til makrelsalat med ikke færre end 222 skud af FBI.
  • 1981 - Præsident Mitterrand udnævner Frankrigs første socialdemokratiske regering i 222 år. Den økonomiske nedtur vil ingen ende tage.
  • 2003 - Folketinget ophæver Peter Brixtoftes immunitet. Straks efter bliver han syg. En forfærdet læge tæller 222 forkølelsessår og ligeså mange promiller.
  • 2014 - En forfærdet korrekturlæser på Politiken opdager til sin rædsel, at dette er uge 21. Ikke uge 222, som avisen skriver.
  • 2017 - Rådjer Mår tager på sin sidste misson som James Bond, nemlig deltagelsen i evighedsfilmen "The formerly living agents in the sky".
Personlige værktøjer
Andre sprog