22. november

Den 22. november hedder Cecilies dag, fordi Cecilie på sin brudenat omvendte sin hedningemand til kristendommen. Ægtemanden takkede ved at vælge af forblive jomfruelig og gå i kloster. Så sad Cecilie der og gloede i sit jomfruhummer.

[redigér] På denne dag-nat-aften

  • 1286 - Erik Klipping myrdes i Finderup Lade ved Viborg, hvor han ifølge sin kone ikke havde noget at gøre. Heldigvis var gæssene helt stille, så ænderne ikke skulle lade livet på denne dato også.
  • 1908 - Danmark vinder fodboldlandskampen mod Frankrig med hele 17-1, da Sofus Krølben går bananas.
  • 1922 - Howard Carter åbner Tut Ankh Amons grav i Egypten og kommer senere på dagen ud med de nedslående nyheder... Den er god nok, Tut er død.
  • 1963 - John F. Kennedys livvagter reagerer liiige 6 sekunder for langsomt, da geværmænd åbner ild. Måske fordi de aftenen før er blevet beværtet med lidt for mange sjusser i Forth Worth.
  • 1968 - The Beatles udsender albummet The Beatles (det hvide album). Farven vælges, for at tilgodese de mange farveblinde i U-landene.
  • 1990 - Storbritanniens premierminister Margaret Thatcher bliver stukket i ryggen af sine egne og går af.
  • 1997 - Michael Hutchence fra INXS begår selvmord efter at have indset, at han aldrig vil blive fri for at spille nummeret "need you tonight".
  • 2005 - Angela Merkel bliver den første kvindelige tyske kansler, efter at have løjet om sit køn under hele valgkampen. Der er stadig ikke helt enighed om hvilket køn han tilhører.
  • 2008 - Vinterens første sne lægger sig over Billund. LEGO håber det ikke får betydning for julesalget.
Personlige værktøjer
Andre sprog