21. november

Den 21. november er den stolte danske smørrebrødsdag. Dagen fejres med en lille snaps til frokostbordet. Vi skal jo køre hjem.

Dagens navn er Ida.

[redigér] Begivenheder

Masserafpapir

Her har en ukyndig trykket print på siden med frikadellemadder på idadavidsen.dk.

  • 1676 - Gastronomen Ole Rømer fremlægger sin opdagelse om "lysets tøven og 10 slags smørrebrød".
  • 1877 - Thomas Edison tager patent på Opfinderens Natmad.
  • 1903 - Motoriserede busser erstatter rugbrødsmotoren i Paris.
  • 1909 - P.S. Krøyer, den kendte kunstmaler, dør af akut forstoppelse på Brøndums Hotel efter et par sildemadder, lidt lun leverpostej, fiskefilet ad libitum og gamle Ole med surt (født 1851[1]).
  • 1938 - Den senere så kendte opera-saxofonist Beatrice Bonnesen udgiver sin smørrebrødssamling på lp-platte.
  • 1995 - Verdenspremiere på filmen Toy Story, den første computeranimerede film. Kritikerne tager godt imod filmen, men mener dog at der mangler lidt agurkesalat.
  • 2008 - I en særudgave af "Sporløs" finder DR's rejsehold Barack Obamas rigtige far. En overrasket og rørt Søren Krarup taber for en gangs skyld mælet, da han møder sin forsvundne søn foran Th. Sørensens leverpostejhandel med et stykke flæskesteg med rødkål.
  • 2011 - Psykiatrien i Syddanmark inviterer til borgermøde om de svære forhold i de få tilbageværende smørrebrødsforretninger. Under mødet uddeles der håndmadder.
  • 2013 - Taget skvatter sammen på et nybygget indkøbscenter i Riga, Letland og 53 mennesker mases til sildesalat. Det viser sig, at centerets café er kommet til at benytte den bærende konstruktion som pålæg i deres veganer-sandwiches.
  • 2015 - Sverige runder 2 mio. flygtninge fra Syrien, Afghanistan, Iran, Irak og Herlev Hovedgade, hvor den sidste smørrebrødsbutik har drejet nøglen om.

[redigér] Smørrebrødssedler

  1. Også osten
Personlige værktøjer
Andre sprog