20. marts

Den 20. marts er forårsjævndøgn. Det betyder, at dagen føles lige så lang som natten.

Dagens ret er arbejdsretten.

[redigér] Begivenheder

  • 1800 - Den opdagelsesrejsende Alexander von Humboldt fanger en elektrisk ål i Sydamerika. H.C. Ørsted stjæler i 1920 konceptet og med et frækt plagiat af ålens opfindelse bliver han verdensberømt i Danmark.
  • 1916 - Albert Einstein offentliggør relativitetsteorien. Eller var det i 1915? Eller 1917? Hvad er tid egentlig? Vi ved det ikke længere. Men vi troede engang, at vi vidste det.
  • 1968 - Carl Th. Dreyer, dansk filminstruktør, stopper sin vejrtrækning i en noget sen protest mod talefilmens indførelse.
  • 2003 - USA indleder tidligt om morgenen krigen mod Irak. De soldater, der er B-mennesker, får dog lov at angribe lidt senere efter overenskomst med Amerikansk Soldateriarbejderforbund.
  • 2016 - Uddrag fra politirapporten: Sigtede førte knallert, selvom han var påvirket af spiritus over det tilladte. Ingen styrthjelm, knallerten stjålet samt en 120-kilos fulderik i badedragt på bagagebæreren. Slap med en advarsel.
Personlige værktøjer
Andre sprog