1983

År:
1986 1985 1984 - 1983 - 1982 1981 1980
Årtier:
2010'erne 2000'erne 1990'erne - 1980'erne - 1970'erne 1960'erne 1950'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Chuck Norris siden 1972-
Se også 1982 (tal)

[redigér] Begivenheder i 1983

[redigér] Januar

  • 6. januar - Ny varmerekord. 11,4 grader måles i København. Og det er rigtig nok.
  • 11. januar - Da politiet vil rydde Allotria for BZ'ere i København, viser det sig, at de unge mennesker har gravet en tunnel ud til Korsgade, hvorfra de har prajet en taxa og er smuttet ud til deres folketingsmedlemmer i SF. Skuffet må politiet afskrive håndgranater og vandkanoner for 100 mio. kr.
  • 13. januar - Så konstateres der mund- og klovsyge på Fyn. Også blandt dyr.
  • 14. januar - En orkan hærger Danmark. Taget blæser af Christiansborg og to kvinder bliver dræbt ved busstoppestedet. Inde i Folketinget vedtager man lynsnart en folketingsbeslutning, der forbyder orkaner indtil 3. december 1999, dog først efter de mandlige medlemmer har været hjemme og hente en ny tupé.

[redigér] Marts

  • 23. marts - USA's præsident, Ronald Reagan, har endelig fået set stjernekrigen og får den gode idé at omsætte den til praksis. "May the AirForce be with you" siger han i en tv-tale til dem, der har kabel-tv, og starter historiens største våbenkapløb.
  • 27. marts - vedtager Folketinget lov om karensdag. Om hvem er så Karen? Ja, det er så hende der siger, at lønmodtagere bliver trukket i løn for den første sygedag. Siden afskaffet.

[redigér] April

  • 23. april - 18-årige Gry Johansen vinder en flot, flot 17. plads ud af 20 mulige ved årets Melodi Grand Prix. "Kloden drejer", Gry rejehopper, og folk er ligeglade og forærer sejren til Luxembourg.

[redigér] Maj

  • 11. maj - Simon Spies, den gamle hugorm (61 år), gifter sig med den 20-årige Janni. "Nu ska ja sku ha nået på den lille!" gnækker Simon, men falder i søvn over kransekagen og må bæres hjem til sin beskyttede bolig.

[redigér] Juli

  • 2. juli - Bare fordi han er blevet idømt 3½ års fængel for skattesvig bliver Mogens Glistrup stemt ud af Folketinget. Man må sgu snart heller ikke noget!

[redigér] August

  • 23. august fylder "Den lille havfrue" 70 år og får en blomsterkrans om halsen og de rige og 24 landes ambassadører drikker sig skidefulde og siger, at det er vel nok flot gået af sådan en stenting og skål og skide være med det!

[redigér] September

  • 1. september skyder russerne et sydkoreansk passagerfly med 240 passagerer ned, fordi de kommer for tæt på Sachalin, som er russisk terror-torie. "Så kan de lære det!" udbryder en glad Jurij Andropov.
  • 21. september tæver det danske fodboldlandshold englænderne 1-0 - på Wembley! Ha, den røvfuld har de godt af! Ha!

[redigér] Oktober

[redigér] December

  • 15. december - Anker Jørgensen kan ikke få sit husholdningsbudget igennem Folketinget. "Så mange penge til pindemadder?" skriger De Konservative. Og så udskrives der valg til den 10. januar 1984.
  • 17. december fejrer IRA den tilstødende julehøjtid med et brag af et fyrværkeri foran Harrods i London. Ni mennesker dræbes og firs mennesker såres. "Kan I ikke ta' en spøg", siger IRA og gemmer sig for en tid.
  • 24. december - Det store julegavehit i år er en kassettebåndsoptager, så man kan genhøre Gyda Larsens gamle successer.
  • 31. december - Danmark eksploderer i et orgie af vold og druk. Den 2. januar går vi på arbejde igen.
Personlige værktøjer