1979

År:
1982 1981 1980 - 1979 - 1978 1977 1976
Årtier:
2010'erne 2000'erne 1990'erne - 1980'erne - 1970'erne 1960'erne 1950'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Chuck Norris siden 1972-
Se også 1981 (tal)

[redigér] Begivenheder i 1979

[redigér] Januar

1. januar starter helt skandaløst med, at togtrafikken holder stille, fordi DSB ikke kan få snoldet sig sammen til at fjerne det snedække, der har lagt sig over hele Nordeuropa. Hvad fanden tænker de på i magistraten?
2. januar konstaterer OECD at det land, der har klaret sig økonomisk dårligst i 1978 er Det Frie Demokratiske Monarki, Danmark. Statsminister Anker Jørgensen ser ingen anden udvej end at udnævne Dorte Bennedsen til undervisningsminister.
16. januar forlader shahen af Iran Iran, fordi iranerne er blevet grundigt trætte af at se på damer med bare ankler, høre popmusik i byerne og tro på fremtiden.
17. januar siger et lille flertal på/i/ved Grønland ja til sælstyre. Det fejres med kaffemik.
12. januar sprænger Enrico i luften på Nytorv i København, hvilket ikke var helt efter planen. Han ville vist have sprængt Højesteret i luften i stedet for.
20. januar siger vi farvel til Gustav Winckler, der skrider ud med sin bil i det glatte føre. Hans indbyggede airbag kan ikke redde ham.

[redigér] Februar

1. februar vender ayatollah Ruhollah Khomeini tilbage til Iran og overtager magten. Han forbyder straks mænd og kvinder at trække vejret i samme rum. Kvinderne indhylles i rockwool, så de ikke kan ophidse til liderlighed hos de gudstro iransk mænd.
3. februar: Med to knækkede tændstikker, en hårtørrer og et pengeskab af mærket Frantz Jäger, lykkes det Tommy Seebach at stjæle Dansk Melodi Grand Prix for næsen af Grethe Ingmann og Kim Larsen. "Disco Tango" hedder det frække plagiat, der er et rent tyveri af klassikeren "Sådan er Kapitalismen".
15. februar Skandalen med tog- og vejtrafikken fortsætter. DSB har overhovedet ikke sat sig i respekt overfor vejrguderne og hele landet går i stå sammen med Sverige og Norge i de kraftige snemasser. Hvor længe skal vi finde os i disse skandaløse forhold? Det var aldrig gået under Stauning!
22. februar sprænges giftfabrikken BT Kemi i luften i Teckomatorp i Sverige.
"Nu har vi kun avisen at leve af"
~ En skuffet redaktør i dagens leder

[redigér] Marts

16. marts idømmes bombemanden fra Gladsaxe, som har vist sig at være en 20-årig gymnasieelev, 5 års fængsel. Det er lige i underkanten, når man påtænker, at alle vi, der brugte datidens telefonbokse, måtte fryse røven i laser, fordi dørene var afmonteret. Mobiltelefonen fandtes da, ja, ja, men det tilhørende batteri vejede altså 25 kg.
24. marts bliver Lene Køppen All England-mester i fjerbold.
26. marts underskriver præsident Carter sammen med Ægyptens Anwar Sadat og Israels Menachem Begin en fredsaftale i Washington. Denne sikrer, at flokke af mordere sætter jagten ind på Sadat.
28. marts sker den første atomkraftulykke i USA. Three Mile Island i Pennsylvania får en læk i kølesystemet. De fiffige amerikanere udnytter straks muligheden til at bestråle grøntsager, der nu kan holde sig en hel sæson. Andre kendte bivirkninger: George W. Bush og pommes frites der gløder i mørket.

[redigér] April

1. april afslører Danmarks Statistik, at der er 60.000 flere kvinder end mænd i Danmark. Det er derfor ikke noget problem at få en to-tre tøser med hjem fra diskoteket... For nogen, ihvertfald.
12. april flygter Idi Amin fra Uganda, som nu hedder Zimbabwe. En lille smutter gør, at Idi får en søn i Danmark.

[redigér] Maj

1. maj, den internationale kampdag for sultens slavehær, åbner Tivoli i København. Tumulter bryder ud, da 146.431 pensionister maser sig igennem tælleapparaterne for at komme ind og hive i den enarmede. To kontrollører får slået hatten af og en 7-årig dreng taber sin is. Landet er i oprør.
4. maj får England sin første mandlige premierminister, da Margaret Thatcher kommer til magten.
21. maj i Varnhem i Sverige viser brandmandskorpset deres pædagogiske evner under en brandøvelse:
"I skal gøre som vi siger, ikke som vi gør!"
~ Brandmand Ola Jonsson
- 20 huse brænder ned, flere familier bliver hjemløse og 150 svin dør i flammerne, inden "øvelsen" er overstået.
Salt2.jpg

Salt II - Mens alt endnu var fryd og gammen.

[redigér] Juni

11. juni tager vi afsked med John Wayne, den kendte kovbojder fra de dersens kovbojfilm, da han for en gangs skyld trækker sidst.
18. juni underskriver USA og Sovjetunionen SALT II-aftalen. De to statsludereledere Carter og Bresnev udveksler kind- og tungekys og forsvinder ind på et hotelværelse i Wien. Se fortsættelsen under "december".

[redigér] Juli

11. juli skvatter rumdiskoteket Skylab ned i Det Indiske Ocean og alle 179 diskoteksgæster omkommer. Derudover dør 15 fladfisk, 250 kilo rejer og fiskeren Pladapur Purpololis, netop som han får de 15 fladfisk i nettet.

[redigér] August

15. august fejrer vi, at Danmark er kommet hurtigere i mål end ventet. Det underskud på betalingsbalancen, som man havde forventet for hele 1979, nås allerede pr. 1. juli! Godt gået, Danmark!

[redigér] September

1. september lykkedes det rumsonden Pioneer 11 at fotografere løgringene omkring Saturn.

[redigér] Oktober

17. oktober - Nobels fredspris uddeles til Moder Teresa, for hendes utrættelige arbejde for at øge børneprostitutionen i Calcutta.

"Det holder dem væk fra gadehjørnerne!"

~ Agnese Bojaxhiu alias Moder Teresa alias Ma Baker
23. oktober demonstrerer danskerne, at de aldrig bliver klogere. Anker Jørgensen genvælges som statsminister.
24. oktober bliver Ayub Kalule verdensmester i mimisk boksning, da han lader som om han knockouter japaneren Mashashi Kudo. Denne lader straks som om han bliver slået i gulvet og sliber sig en skraber.

[redigér] November

3. november trænger iranske "studenter" ind i den amerikanske ambassade i Iran og tager personalet som gidsler. Her sidder de så og kukkelurer i de næste 444 dage. Samtlige studenter dumper i øvrigt til eksamen senere, da de ikke har passet deres lektier.

[redigér] December

27. december går sovjetiske tropper ind i Afghanistan og ødelægger hele julen for Jimmy Carter.

"Tænk at jeg tungekyssede det lede fuck!"

~ Præsident Carter om Leonid Bresnev
31. december udtaler en discoklædt majestæt i sin nytårstale, at "Gud bevare Danmark" ikke længere er hendes motto. Fremover vil det være "Ring my Bell".
Personlige værktøjer