1974

År:
1977 1976 1975 - 1974 - 1973 1972 1971
Årtier:
2000'erne 1990'erne 1980'erne - 1970'erne - 1960'erne 1950'erne 1940'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Chuck Norris

[redigér] Begivenheder i 1974

Hunulven Ilse inkarnerer i filmverdenen, som bamsen, der skal omvende mennesker ved at dirigere deres vrede ud i andre baner.

[redigér] Januar

  • 4. januar - USA's præsident Richard Nixon nægter at udlevere sine gamle kassettebåndsfilm til Watergate-komiten, der bliver meget sure, fordi der er et par stykker, de endnu ikke har set.

[redigér] Marts

[redigér] Maj

  • 18. maj - Inderne laver deres første store atombombe-nytårsaften. "Mit livs bedste knald" sagde indira Gandhi, "Kender De forøvrigt et godt middel mod hårtab? Og tab af tænder? Og mod kræft?".

[redigér] Juli

  • 20. juli - Tyrkiet invaderer Cypern, besætter den nordlige tredjedel, og erklærer grundlæggelsen af Den Nordcypriskiske TyrkerRepublik. Derefter søger de optagelse i EF.

[redigér] August

  • 8. august - Richard M. Nixon opgiver at slås mere med Watergate-kommissionen. Han vilbare ikke udlevere sine kassettebåndsfilm. Efter at have udtalt "I'm not a cook" laver Nixon alligevel mad til hele staben i Det Hvide Hus, som bruger resten af dagen på lokummet. På grund af madskandalaen vælger Nixon at træde tilbage.
  • 9. august - Vicepræsident Gerald Ford aflægger ed som præsident som nummer 38 i rækken. Som sædvanlig snubler han over ordene og lover at "faithfully execute" hele Amerikas befolkning, et løfte han føler sig forpligtet til at holde.

[redigér] September

  • 8. september - Præsident Ford benåder ekspræsident Nixon "for alt det pis han har lavet i hele sin tid som præsident", som der står i de officielle papirer. Desværre indeholder benådningen ingen amnesti for alt det pis, han har lavet før han blev præsident, og for disse mange forhold fratages han retten til at støvsuge i 3 måneder.

[redigér] December

  • 24. december - Årets store julegavehit bliver singlen "Tiger Feet" med Mud. "Tåtsitåtsi, tåtsi, tåtsi..." tæt forfulgt af George Harrisons: "Ding Dong, Ding Dong".
Personlige værktøjer