FANDOM

År:
1967 1966 1965 - 1964 - 1963 1962 1961
Årtier:
1990'erne 1980'erne 1970'erne - 1960'erne - 1950'erne 1940'erne 1930'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Frederik 9.

1964

Præsident Johnson indkaldte The Four Tops til krisemøde i Det Hvide Hus. Hvordan kunne Den Britiske Invasion stoppes?

Mange kendte personligheder blev født i 1964. Til gengæld døde cirka lige så mange. Ellers skete der vist ikke noget.

Begivenhederredigér

  • 16. januar - Københavns Borgerrepræsentation vedtager et halvt forbud mod rygning i hovedstadens sporvogne og busser. Der må kun smøges, hvis de sarte ikke-rygere kan beskyttes bag en papskærm.
  • 16. januar - Sædelighedspolitiet udbeder sig 600 eksemplarer af bogen Fanny Hill, som forlaget Thaning & Appel netop har genudgivet. Resten af dagen kan der ikke opdrives et ledigt herretoilet på politigården. "Det er noget forbandet svineri", udtaler politidirektør Pifsen. "Der er hvide klatter over det hele!"
  • 24. april - Hovedet falder af Den lille havfrue midt om natten. Mistanken falder i første omgang på metaltræthed.
  • 18. september - Prinsesse Anne-Marie på 18 somre bliver dronning af Grækenland, blot ved at sige ja til kong Konstantin.
  • 26. september - En løbsk sporvogn fuld af rygere lander på Valby Gasværk og blæser ruderne ud i fem kilometers omkreds. Havarikommissionen kommer frem til, at papafskærmningen ind til ikke-rygerne må have været utæt.
  • 12. oktober - Bare for at spare sender russerne 3 kosmonauter ud i rummet i ét eneste rumfartøj. Rygterne om beskidt rumsex kvæles snart efter af Pravda.
  • 16. oktober - Kina sprænger sin første atombombe over Malmö.
  • 3. december - Københavnere på juleshopping i Sverige kan ikke forstå, hvor Malmö er blevet af.

Født i åretredigér

Døde i håretredigér

  • 27. marts - Emil Reesen, dansk kapelmester, kløjs i noderne til Tågen Letter.
  • 29. maj - Alex Suhr, skuespiller, af depression. Men han var heller aldrig rigtig Gladh.
  • 26. november - Bodil Ipsen, 73 år, skuespillerinde af Guds nåde. Af komplikationer i barselsseng.

Udvalgte nobelpriserredigér

  • Charles Townes, Nikolaj Basov & Aleksandr Prokorov får nobelprisen i fysik, fordi de ser så hamrende godt ud i shorts.
  • Jean-Paul Sartre nægter at modtage prisen i litteratur, fordi han ikke kan forstå norsk.
  • Martin Luther King Jr. får fredsprisen for al den ballade han har lavet.

Musikredigér

The Beatles spiller i KB Hallen, men der er ingen der kan høre en lyd grundet alle de skrigende kællinger.

Filmredigér

Bøgerredigér

Der var ingen bogudgivelser i 1964, fordi man ikke kunne få sjælero for alt det Beatleshalløj.