FANDOM

År:
1957 1956 1955 - 1954 - 1953 1952 1951
Årtier:
1980'erne 1970'erne 1960'erne - 1950'erne - 1940'erne 1930'erne 1920'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Frederik 9.

1954 (MCMLIV i disneyfilm) var et almindeligt år, der startede på en fredag. Dagen er aftaget med to minutter.

1954

De lavineramte jodlere råbte højlydt og længe forgæves på hjælp, men ingen i nærheden forstod jodlesprog, som det ses af dette billede af en jodler, der til det sidste forsøger at tage en selfie

Begivenhederredigér

  • 12. januar - Et sneskred i Østrig tager livet af 200 jodlere, der var taget op for at se, om de kunne starte en lavine. Tæt på, drenge, tæt .
  • 14. januar - Marilyn Monroe gifter sig med baseballspilleren Joe DiMaggioterning - "I got to second base!" jubler han.
  • 21. januar - USA søsætter sin første atomdrevne ubåd, USS Nautilius, for at skåne miljøet for undervandsdiesel.
  • 1. marts - USA afprøver den første brintbombe i Bikini, da hotpants ikke virkede tilstrækkelig æggende.
  • 25. marts - RCA fremstiller det første farvetv. 8 tommer, ægte træfiner og brune knapper. Vægt: 250 kg. Pris: 10.000 kr. Antal farvetv-udsendelser i fjernsynet: 0. Solgte eksemplarer: 160.000.
  • 11. april - Denne søndag er officielt blevet udnævnt til verdens kedeligste dag. Statsminister Hans Hedtoft holdt en lang tale i radioen om brintbomber.
  • 4. juli - I England ophæves fødevarerationeringen, der har været i funktion i 14 år. Der smovses i bananer og rødvin.
  • 19. august - Fluepapiret Fluernes Herre udkommer på klisterbånd for hørehæmmede.
  • 8. oktober - Illusionisten Morten Korch møder sit helt personlige "SLUT"-skilt.
  • 18. oktober - Texas Instruments kundgør, at de har opfundet transistorradioen. Teknikerne må dog straks tilbage til tegnebordet for at opfinde en mylle-knap.
  • 2. december - Det amerikanske senat fordømmer Joseph McCarthy's kommunistjagt, der "vanærer senatet og lugter af spiritus". Som et plaster på såret tildeles han dog Kongressens Hykleripris.
  • 4. december - Den første Burger King åbner i Miami, Florida. Musikken leveres af Buddy Holly og The Big Whopper.
  • 18. december - Tidligere statsminister Vilhelm Buhl, medstifter af Juridisk Diskussionsklub, står af sidelæns, kun 73 år gammel, midt i en juridisk diskussion med sig selv.
  • 24. december - Årets Christmas No. 1 bliver White Christmas med Cross Bingsky. En sang, vi aldrig siden slipper af med - hvid jul eller ej.
  • 32. december - Den danskfødte, mexicanske malerinde Frida Kahlo dør af en forkølelse i sit hjem i Tirujana, en forstad til hovedstaden Legoland.