1949

År:
1952 1951 1950 - 1949 - 1948 1947 1946
Årtier:
1970'erne 1960'erne 1950'erne - 1940'erne - 1930'erne 1920'erne 1910'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Frederik 9.

I 1949 eller ca. der omkring var der krig i Korea. Det siger min klasselærer i hvert fald, selv om jeg nu syntes at han skal have sine skolepenge tilbage, for den startede altså først i 1950. -Og den amerikanske ambassadør skulle jo først ankomme med Jutlandia før de kunne bygge hende om, og det gjorde hun først i december 1949! Altså ambassadøren. Og så var der reception med Ferrero Rocher og SÅ, i 1950, kunne de gå i gang med at bygge skibet om... ...altså når først krigen var startet.

Eugina Andersson
Amerikansk ambassadør, der forkæler dansken med chokolade, som ambassadører jo gør.
Kim Larsens hyldestsang
-som det fremgår blev indsamlingen til ombygningen af skibet foretaget på Momarkedet

[redigér] Begivenheder i 1949

[redigér] Marts

  • 1. marts - Anders And besøger for første gang Danmark. Hans umiddelbare reaktion var en række eder og forbandelser blandet godt op med mundvand over at han ikke kunne få fingrene op af Ga-Jol æskerne.

[redigér] April

  • 4. april - USA, Canada og en række lande i Vesteuropa[1] danner NATO som modspil til den sovjettiske magtopbygning i Østeuropa (også kendt som Veto).

[redigér] August

[redigér] September

  • 3. september - U2 opdager atomudslippet, og Bono sætter straks et kapløb igang for at få sovjetterne til at rydde svineriet op igen. Både USA og Sovjetunionen misforstår dog dette, og tror de skal opruste.

[redigér] Oktober

  • 1. oktober - Formand Mao tvinger folk til at vælge sig selv som formand for Folkerepublikken Kina, som han selv har dannet.

[redigér] November

Årets sidste kongejagt finder sted i statsskovene. Det lykkes 33 vilde ungmøer at nedlægge Kong Frederik.

[redigér] December

Den amerikanske ambassadør, mrs. Eugina Andersson ankommer til København med Ø.K.'s "Jutlandia". Det kommer dog til nogen tumult, da sangeren Kim Larsen tager hende for at være en kun 16-årig sygeplejerske og oppasser hende med deraf følgende meget upassende erotiske tilnærmelser.

[redigér] Født

[redigér] Dødsfald

  • 6. marts - Storm P, dansk skuespiller og forfatter bliver spist, da nogen forveksler ham med et stykke med cervelat.

[redigér] Noter

  1. Liechtenstein, Andorra og Vatikanstaten
Personlige værktøjer