1938

År:
1941 1940 1939 - 1938 - 1937 1936 1935
Årtier:
1960'erne 1950'erne 1940'erne - 1930'erne - 1920'erne 1910'erne 1900'erne
Århundreder:
21. århundrede - 20. århundrede - 19. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Dronning Alexandrine

Hele verden nyder verdensfreden, mens den varer. Seth Barnes Nicholson opdager Jupitermånen Lysithea.

[redigér] Begivenheder

Lysithea
Enten er det en kartoffel fotograferet mod nattehimlen eller osse er det Jupitermånen Lysithea.
  • 3. januar - Franklin D. Roosevelt indsamler småpenge fra de ludfattige amerikanere og bruger hele puljen på at bekæmpe Polo.
  • 12. marts - Hitler annekterer Østrig, selv om han slet ikke må for 1. verdenskrigs sejrherrer, der dog ikke tør gribe til korporlig afstraffelse.
  • 15. maj - Oddesundbroen indvies. 180.000 mennesker forsamles på broen med fadøl og balloner, da kongen klipper stålwiren over.
  • 29. maj - Aalborg Lufthavn indvies. 180.002 mennesker forsamles på landingsbanen med fadøl og balloner, da kongen klipper højttalerledningen over.
  • 6. juli - Seth Barnes Nicholson opdager Jupitermånen Lysithea.
  • 30. september - Neville Chamberlain vender tilbage til London med en fredsaftale med Tyskland skrevet på lokumspapir med budskabet om "Fred i vor Tid".
  • 22. oktober - Verdens første kopimaskine ser dagens lys i Astoria.
  • 23. oktober - Jupitermånen Lysithea opdager Seth Barnes Nicholson.
  • 25. oktober - Antipiratgruppen lægger sag an mod indehaveren af verdens første kopimaskine for ulovlig kopiering af noderne til Schuberts etude nr. 8 for banjo og redekam.
  • 2. november - Seth Barnes Nicholson opdager Jupitermånen Lysithea.
  • 9. november - "Krystalnatten"[1] afholdes for første gang i Tyskland. Jøder prygles ihjel og 26.000 smides i fængsel. Senere afløst af "Oktoberfesten."
  • 3. december - Seth Barnes Nicholson opdager Jupiter-månen Lysithea.
  • 9. december - Jupitermånen Lysithea melder Seth Barnes Nicholson til politiet for smugkiggeri.

[redigér] Født i året

[redigér] Dødsfald

  • 9. maj - Thomas B. Thrige, dansk fabrikant og grundlægger af Thomas B. Thrigesvej.

[redigér] Nobels fredspris

  • Fredsprisen skænkes til Nansens Flygtningekontor i Geneve, selv om den helt oplagt burde gå til Nevilla Chamberlain.

[redigér] Danske Film

  • Balletten danser - stumfilm
  • Blaavand melder storm - DMI-vejrvideo
  • Bolettes brudefærd - forløberen til Bridezillas
  • Den mandlige husassistent - første danske homofilm med Osvald Helmuth i nederdel og stegepande.

[redigér] Årets fodnoter

  1. Det hedder den, fordi det flød med glas allevegne.
Personlige værktøjer