FANDOM

År:
1880 1879 1878 - 1877 - 1876 1875 1874
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.s lillesøster, Joakime

Krig og ballade i hele verden. Indianerne bliver udsat for et folkemord en intens decifrering, Rusland går i krig mod muslimerne, samuaraierne gør oprør mod det japanske regime og oldefar vader i en hundelort i Bredgade.

Fonograf

Her sidder den unge Edison og hænger over sin pladespiller. Et grimmer tilfælde af ungdomssløvsind.

  • 7. januar - Ugebladet Familie Journal udkommer for første gang med en lækker opskrift på purløgsfrikadeller.
  • 29. januar - Samurai-opstanden starter i Japan. Ja, hvor ellers?
  • 4. marts - Emile Berliner opfinder mikrofonen for at give Ulla Terkelsen noget at holde i.
  • 24. april - Rusland erklærer krig mod Det Osmanniske Rige. Det bliver spændende at se, om de snart gør det igen.
  • 5. maj - Alfred Nobel opfinder dynamitten. Først to timer senere genfinder han sin kone i naboens hybenbusk.
  • 10. juli - I Sverige åbnes den første hestesporvognsrute i Stockholm. Allerede første dag mødes pendlerne af massive forsinkelser, da hesten har fået hikke.
  • 10. august - Svenskerne forbyder henrettelser... Offentligt, altså. Fremover skal man trække gardinerne for, inden man skærer halsen over på en eller anden.
  • 12. august - Kikkertmanden Asaph Hall opdager, at han har en halvmåne Mars har en måne. Den kalder han Deimos, som betyder Purløgsfrikadelle på svensk.
  • 18. august - Fandeme om ikke Asaph opdager endnu en halvmåne om Mars. Den kalder han Phopos efter en sammenkogt ret, han fik som barn.
  • 6. december - Thomas Edison indtaler ordene "Marie var et lille lamselår" på sin spritnye fonograf.
  • 8. december - Den første færøske avis Dimmalætting udkommer. Hovedhistorien drejer sig vedrørende en knappenål, der er fundet på hovedgaden. Nogen der savner sådan en?
  • 30. december - Bare for at vise Edison hvordan rigtig musik skal lyde, smækker Johannes Brahms sin symfoni nr. 2 op på dansegulvet i Wien. Snart efter er den nr. 1 hos alle nodepapirsforhandlere i Løjt.