1876

År:
1879 1878 1877 - 1876 - 1875 1874 1864
Årtier:
1900'erne 1890'erne 1880'erne - 1870'erne - 1860'ere 1850'erne 1840'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Louise af Hessen 1863-1898
Se også 1876 (tal)

[redigér] Begivenheder

[redigér] Januar

[redigér] Marts

  • 10. marts - Alexander Graham Bell foretager det første telefonopkald som lyder: "Kom her hen Mr. Watson, jeg trænger til dig." Svaret dertil lyder: "Jeg troede, at jeg sagde, at du ikke længere skulle ringe til mig!", hvortil Graham svarer: "Jamen, jeg savner dig! Det føles som om, vi er kommet rigtig langt væk fra hinanden.". Mr. Watson siger nu: "Nu stopper du fandme! Det var en sommelejr, der kun var åben for drenge, vi var begge 14 år gamle, og vi havde begge et behov for at eksperimentere! Længere er den ikke!". Chokeret siger Graham: "V-v-vil det sige, at-at-at...", som nu bliver afbrudt af Mr. Watson: "Ja! Jeg har aldrig elsket dig." Og således fandt det første tilfælde af et forholdsbrud over telefonen sted.

[redigér] Juni

  • 17. juni - Rasende over at være blevet syndt for både jakabov og jord, overfalder en gruppe indianere, en skurk ved navn George og hans bande.
  • 25. juni - Georges stærkarmede bror (også kaldet George) forsøger at hævne sin brors overfald, ved at angribe indianerne. Han kommer dog hurtigt til kort, da en tyr sætter sig oven på ham.

[redigér] November

  • 7. november - Republikaneren Rutherford B. Hayes vinder det amerikanske præsidentvalg med en valgmand over sin rival. Denne sejr opnåes udelukkende ved, at Hayes får 20 valgmænd erklæret udgyldige. Dette bliver starten på en metode der stadig bruges i USA den dag i dag
Personlige værktøjer