1864

År:
1867 1866 1865 - 1864 - 1863 1862 1861
Årtier:
1890'erne 1880'erne 1870'erne - 1860'erne - 1850'erne 1840'erne 1830'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9..

"Dengang jeg drog afsted, min Pige ville med"

~ Oehlenschlager om hvorfor han tog naboens datter med til Paris

1864 var året, hvor Danmark endelig fik bugt med sine stormagtsdrømme. Der skulle bare en rask lille krig i to akter til, og så var den ambition solidt lagt i graven.

Året 1864 var præget af en række større eller mindre begivenheder. Altså; selvfølgelig var det mindre begivenheder, og nogen af dem var så små, at vi ærlig talt har glemt dem. Eller i det mindste bare ikke skrevet dem allesammen ned.

[redigér] Væsentlige begivenheder i 1864

[redigér] Januar

[redigér] Februar

  • 1. februar - Preusserne og østrigerne sætter sig så over Ejderen, på vej til at omringe hele den danske hær ved Dannevirke. Men generalerne har en snedig plan! De stikker halen mellem benene, og flygter op til Dybbøl Mølle. Her graver de sig ned.

[redigér] April

  • 18. april - Den Amerikanske Borgerkrig tager fart. Alting bliver skudt i smadder
  • 18. april - Gemmelegen mellem danskere og fjenderne stopper, da tyskerne stormer skanserne ved Dybbøl. Det koster så nogle tusinde danske soldater, som ellers skulle have holdt sig i live, så de kunne være brugt til at besætte landområderne nord for Hamburg. De resterende flygter til Fredericia eller til SønderborgAls. Så står den ellers på fredsforhandlinger i London. De danske forhandlere er delt mellem "Helstatsfolk" og "Nationalliberale", og da englænderne tilbyder at forhandle den danske grænse ned til det sydlige Slesvig, bliver de hånligt affejet. "Danmark vil hellere kæmpe til sidste mand", og desuden vil de have kongens fødested med i købet. Ikke noget med folkeafstemninger hér - næh! Danmark kan sagtens klare sådan nogle pølsetyskere. Det kunne man så ikke...

[redigér] Maj

[redigér] Juni

  • 29. juni - Tyskerne smadrer danskerne på Als. Danskerne flygter fra Fredericia, og i stedet for at få Danmark til Ejderen, så erobrer tyskerne da lige hele Jylland.

[redigér] August

[redigér] Oktober

  • 30. oktober - Ved den endelige fredsslutning har man mistet alt dansk op til Gudenåen. Dette skulle først blive ordnet i 1920, hvor Danmark fik lidt af det tabte tilbage. Dog minus de 15.000 km², som man fik tilbudt efter nederlaget ved Dybbøl. Dem beholdt tyskerne da, så de kunne åbne nogle givtige grænsebutikker ved Sæd-grænseovergangen.
  • 31. oktober - Det er Halloween i USA og de fejrer det ved at hitteNevada, som bliver den 36. stat

[redigér] November

[redigér] Årets døde

[redigér] 1864 i medierne

Searchtool. Uddybende artikel: 1864 (Serie).

I 2014 lavede reklamefilminstruktøren Lars von Trier en musikvideo, der løseligt bygger på katolske spekulationer angående, hvorvidt biskop konseilspræsident Monrad havde en illegitim affære med fru Heiberg. Videoen kostede 473 millioner Euro at lave og den blev finansieret af Beautiful Copenhagen og Insidiarum Lapidem Trading ApS, en filantropisk organisation med sæde i LuxembourgWayward Islands i Caribien.

[redigér] Se også

Personlige værktøjer