1812

År:
1864 1814 1813 - 1812 - 1811 1810 1689
Årtier:
1930'erne 1830'erne 1820'erne - 1810'erne - 1800'erne 1790'erne 1780'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Marie Sophie Frederikke af Hessen-Kassel (også kendt som Sophie Lassen-Kahlke

I det fruens år 1812 skete det utroligt mange ting. Desværre var de fleste ikke særligt interessante, hvorfor her kun skal nævnes de få, der hævede sig lidt over mængden.

[redigér] Begivenheder

[redigér] Januar

  • 1. januar - Tjajkovskij lægger sidste hånd på 1811-overturen for blot at finde ud af at der lige har været nytår... ...fandens også - tilbage til tegnebordet (eller nodestativet i dette tilfælde).

[redigér] Februar

[redigér] April

  • 30. april - Louisiana bliver optaget som USA's 18. stat. Amerikanerne har endnu ikke fundet ud af præcist hvad de skal stille op med et kunstmuseum i Nordsjælland, og hvorfor det absolut skal have stemmeret i senatet.

[redigér] Juni

[redigér] September

  • 15. september - Russerne sætter Moskva i brand for at undgå at byens mange luderer og babushkadukker falder i hænderne på de franske besættelsestropper. Da Napoleon netop havde lovet disse til sine tropper beslutter sidstnævnte at give op og vandre hjemad. 600.000 vælger dog at gå under jorden i Rusland medens de sidste 10.000 traver hele turen tilbage til Frankrig, hvilket såvidt vides er den eneste udgave af Tour de France, hvor der ikke blev benyttet doping.

[redigér] Oktober

[redigér] December

  • 31. december Efter at have daset det meste af året lykkedes det med en feberagtig indsats Tjajkovskij at få banket 1812-overturen sammen efter nytårsmiddagen og afleveret den til sit musikforlag Wagner-Music 5 minutter inden midnat.
Personlige værktøjer