17. september

Den 17. september er den dag, hvor der er 105 dage tilbage af året.

  • 1787 - Den amerikanske forfatning underskrives i Philadelphia af 39 ud af 42 delegerede. De sidste 3 nægter at underskrive, fordi "frihed for alle mennesker" lyder som om, det også skal gælde for negre.
  • 1901 - Kosmorama, Danmarks første kassettebåndsbiograf, åbner i København.
  • 1978 - Efter præsident Carter har truet med at holde vejret til han dør, indgår Israel og Ægypten en fredsaftale.
  • 1984 - Folketingets formand Svend Jacobsen godkender udtrykket "bøsser" fra talerstolen. Dette åbner op for, at stormesteren i bandeord for viderekomne få år senere kan indtræde i det ædle ting.
  • 1989 - Erik Gundersen bliver invalideret under et massestyrt ved VM-finalen i speedway i England. Hans venstre bakkenbart brækker mit over og alle redningsforsøg er forgæves.
  • 1991 - Første version af det gratis operativsystem Linux (0.01) bliver frigivet på internettet og bliver straks en stor downloadsucces. Begge internettets brugere downloader det 1 Mb store program på 78 timer 42 minutter og 59 sekunder.
  • 1996 - Spiro Agnew, amerikansk vicepræsident under Nixon, fratrådt i vanære pgra. skattesvig, vælger at ta' billetten. Skattebilletten.
  • 2008 - Danske aviser fejrer, at der ikke har været nogen skudattentatforsøg i København i 24 timer.
  • 2013 - GTA V kommer ud til alle de unger som savner det gode gameplay i Sanandreas og grafikken i GTA IV.
Personlige værktøjer
Andre sprog