15. december

Den 15. december følger konsekvent den jødiske kalender, og er dermed altid en mandag.

[redigér] Begivenheder

  • 1637 - Thomas Kingo, dansk salmesmed, fødes. Faderen fejrer dagen med et kvad:
O! var mit skiød een Kachel-Vraa
Naar frøssen Kingo Kommer,
Lychsalig Jeg mig sagde da,
For alle Bommelommer
  • 1730 - Stavnsbåndet indføres i Danmark. Erstattes senere af overbelåning af egen bolig.
  • 1891 - James Naismith introducerer den første version af basketball. Med en kurv i de fire hjørner af gymnastiksalen, 4 hold med 22 spillere på hver og et regelsæt på 322 sider udarbejdet af universitets fineste jurister.
  • 1915 - Edith Piaf, fransk sanglærke, fødes. Dør senere som lommelærke.
  • 1968 - Det vedtages, at alle værnepligtige skal tiltales ved navn i stedet for nummer. Filmatiseringen af "69 Jensen" skrotlægges, da "Palle-Bent Jensen" bare ikke har den samme klang over sig.
  • 1988 - Soulsangeren James Brown idømmes 126 års fængsel for overtrædelse af færdsels- og våbenloven samt for besiddelse af en "Build-a-bear", der viser sig at være en kopivare.
  • 2008 - James Naismith (se 1891) og hans kor af akademikere vedgår at stå bag Fynbus' vinterkøreplan, der har stoppet trafikken i Odense siden august.

Personlige værktøjer
Andre sprog