FANDOM

Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr FrFr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr Fr FrFr Fr Fr Fr Fr

Den 14. juli er "Den-store-skift-kongen-ud-med-en-præsident"-dag.

Begivenhederredigér

  • 1223 - Ludvig 8. bliver konge af Frankrig.
  • 1789 - På grund af utilfredshed med Ludvig den 8. stormes Bastillen. Dagen bliver Frankrigs nationaldag, kaldet Bastilledagen[1].
  • 1865 - Den lollandske bjergbestiger Edvard Vimper bestiger for første gang himmelbjerget uden ekstra ilt. På nedturen styrter fire af de syv deltagere straks hen til ishuset.
  • 1867 - For første gang demonstreres Alfred Nobels opfindelse, dynamit, som bliver en bragende succes. Til den efterfølgende banket serveres is med fyrværkeri.
  • 1933 - I Tyskland forbyder Adolf Hitler alle oppositionspartier. Metoden viser sig langtidsholdbar i flere stater verden over.
  • 1942 - Hjemmelavede brandbomber kastes op på tagene af Aarhus Savværk og Frichs Fabrikker i Århus i manglen på dynamit. Tyskerne slukker branden ved hjælp af fire Hjem-is vogne.
  • 1965 - Mariner 4, opsendt i 1964, sender de første fotografier fra Mars. Strafportoen er stor.
  • 1969 - 1100 mennesker mister livet ved slagsmål under en fodboldkamp mellem Honduras og El Salvador. Det aftales derefter at reducere holdene med 5000%.
  • 1998 - Arkitekten Jørn Utzon får overrakt nøglerne til Sydney som påskønnelse for hans operahus. Han låser straks døren og har ikke siden lukket nogen ind.
  • 2005 - Den franske præsident, Jacques Chirac, slipper uskadt fra et attentatforsøg under fejringen af Bastilledagen, så franskmændene får stadig ikke Ludvig den 8. tilbage.

  1. På grund af manglen på en nationaldag og manglen på et bedre navn