14. januar

Den 14. januar er dag 14 i året. Nå, overrasket, hva'? Gu' er du ej! Du ka' jo se lige igennem mig![1]

Nu er vi godt og grundigt kommet os over nytårsaften, så nu skal vi have nogle bajere!

Dagens navn er Felix. Den er opkaldt efter den hellige[2] Felix, der undslap forfølgelse af kejser Decius'[3] soldater omkring år 200[4], bl.a. fordi han ifølge legenderne kunne gå på vandet efter 18 elefantbajere.

30px-Cquote1 svg Jakagååååååå! Jakagååååååpåvannnnndet! Hubs! 30px-Cquote2 svg
Felix
30px-Cquote1 svg Red det fulde svin op af Damhussøen, før den bliver forurenet! Og du stryger bare det her fra notaterne! 30px-Cquote2 svg
Den hellige spindoktors hidtil ukendte bemærkninger

[redigér] Fantastiske hændelser på denne bemærkelsesværdige dag

Felixdenhellige

Den hellige Felix i en tidligere situationsopstilling.

Xray15

Med dette billede fik røntgenstrålerne sit folkelige gennembrud.

  • 1814 - Danmark afstår Norge til den svenske konge[5], da vi opgiver at forstå, at "på tirsdag" betyder "i tirsdags" - på norsk, altså. Ka' vi så få fred! Skål! Freden i Kiel, kalder vi det. Eller Balladen i Rungsted. Hva' ved jeg.
30px-Cquote1 svg Om så RøntgenStraalen var opfundet, ville Jeg aldrig kunne forstå disse Nordmeeeend! 30px-Cquote2 svg
H.C. Andersen
  • 1896 - For første gang bliver der anvendt røntgenbilleder. Familieportrætterne bliver straks populære[6].
  • 1972 - Prinsesse Margrethe af Danmark bliver dronning Chuck 2. efter Frederik 9.s[7] død. Danmark græder.
  • 1973 - Elvis Presley koncerten "Aloha from a Bar in Hawaii" blev, som den første nogensinde, transmitteret direkte via røntgen til 1,5 mia. seere verden over. Seerne jubler, da Elvis bøvser sig igennem "Love me, Bartender".
  • 1996 - På en handelsmesse i Gwalior[8] i Indien trykker Yogesh Sharma 31.118 forskellige personer i hænderne i løbet af 8 timer, hvilket er ”håndtryksrekord”. En røntgenstråling afslører, at bortset fra lidt fnat og fladlus har Yogesh det fint. Dog falder han død om, da han om aftenen forsøger lidt selvstimulation; Hånden er simpelthen brækket 28 steder. Også dette er ny rekord[9].
  • 2012 - Norge søger om genoptagelse af unionen med Danmark i håbet om at få sænket alkoholafgifterne.
  • 2014 - En tabt ikeahylde på helsingørmotorvejen skaber 8 timers kø.

[redigér] Noter

  1. Her foregriber vi begivenhedernes gang...
  2. Det fulde udyr.
  3. Kejser Duttemus, som vi kærligt kalde drankeren i whiskyklubben i Rungsted.
  4. Ja... Måske 1992. Den ene dag ligner den anden. Skål!
  5. Den fulde skiderik!
  6. Det lille skelet til venstre, det er onkel Børge, det fulde møgdyr! Bemærk, at han ikke har nogen rygrad!
  7. Dette skyldes helt sikkert, at nytårstalen blev optaget med røntgenstråler. Damn you, Röntgen, damn you!
  8. "Gwalior" kunne lige så godt have lagt i Irland. Smag på ordet... Og smag så på denne irske whisky.... Det er sgudda det samme, ikke?
  9. Den tidligere rekord i, hvor mange brud en læge har overset på røntgenfotos, er 26.
Personlige værktøjer