13-skalaen/Frodeversion

[redigér] 1. gennemskrivning

13-skalaen er en ondsindet karakterskala, som indførtes i 1963 som erstatning for den uretfærdige Ørsteds skala. Den blev indført, fordi nogle umotiverede labaner i Undervisningsministeriet vurderede, at skalaen havde for store intervaller mellem de nederste karakterer.

Det ækle og alligevel banebrydende ved denne skala var den såkaldte undtagelseskarakter, som gives ved særligt fantastiske præstationer fra eleverne.

"Som om de idioter nogensinde har kunnet præstere noget som helst. Måske undtagen lille Edvard..."

~ Lektor Blomme om ja...lille Edvard

Kommissionen fik også den udsøgt latterlige ide, at der skulle være lige store intervaller mellem alle karaktererne. Det var således ikke længere muligt for de naiverare lærere at give en dumpning, som reelt får nogen betydning for gennemsnittet}}.

13-skalaen er opbygget som følger:

Tal Beskrivelse
13 For den fantastisk lækre og appetitlige præstation.
(Den bruges næsten aldrig; kun ved små appetitlige drenge med matroskraver.)
11 For den udmærkede præstation. (Det forventes, at elevens gennemsnit ligger her.
Alt herunder er dumpekarakter.)
10 For den middelmådige præstation med overflod af mangler.
9 For den gedigent rædselsfulde præstation som er under gennemsnit
8 For den ekstremt gennemsnitlige præstation.
7 For den rimeligt åndssvage præstation. Forårsager udsmidning af skolen øjeblikkeligt.
6
5
03 For den ubeskrivelige mangelfulde præstation
00 For den helt uacceptable præstation (Modtageren af denne vinder et gavekort til 6. afdeling. Og DU har i øvrigt netop modtaget denne karakter.)

Hvad er deeeeeeet? Forventer du virkeligt en kommentar til denne opgave? Jeg vil slet ikke nedværdige mig til at kommentere den. Den er så beskidt, at jeg bliver syg bare af at være i nærheden af den...

Måske må Lektorens faste redning Edvard tager over...

Personlige værktøjer