FANDOM

Den 12. oktober er den dag i året, der er allermest spækket med spændende oplevelser. Huhej, hvor har det bare gået på denne dag! Se bare det sparsomme udvalg af fantastiske begivenheder herunder:

Det sparsomme udvalg af fantastiske begivenheder herunderredigér

  • 1492 - Christoffer Columbus opdager Bahamaøerne, og bliver dermed verdens første egentlige turist.
  • 1617 - Christian 4. udsteder en forordning imod "Troldfolck och deris Medvidere", hvor dronningen kaldes for En Gammel Pulhverhex.
  • 1923 - Talefilm demonstreres for første gang i København, da Dansk Døveforbund inviteres til premieren på "Den tavse Mand".
  • 1928 - Den første respirator tages i brug i Boston og redder livet på storrygeren Daisy Rex i flere uger, inden hun dør af rygning i sengen.
  • 1935 - Den nazistiske tyske radio forbyder udsendelse af "negermusik" (jazz). I protest bandlyser radiostationer i New Orleans tyrolermusik.
  • 1948 - Den første Morris Minor ruller af samlebåndet på fabrikken i Oxfordshire. En mekaniker forstuver foden.
  • 1960 - Nikitia Khrustjov indvarsler The Twists afløser, da han i FN tager sin ene sko af, og banker den i bordet i hidsighed. "The Angry Shoe Man" ligger snart nummer et på alverdens hitlister.
  • 1964 - For første gang sendes 3 sovjetiske kosmonauter ud i rummet. Det ender i nogle bisexuelle scener, som først vil blive officielt frigivet i 2099.
  • 1966 - Finansminister Henry Grünbaum fremsætter forslag om indførelse af kildeskat og moms, for at kunne finansiere alle dem, der ikke gider arbejde.
  • 1982 - Rockgruppen The Who giver afskedskoncert i New York, hvilket bliver startskuddet til de næste 26 års afskedskoncerter.
  • 1984 - Et bombeattentat mod Margaret Thatcher fiser ud i sandet. Et helt hotel sprænges i stumper og stykker, men med Maggie sker der ingenting.
30px-Cquote1 svg Trykluften gik simpelthen uden om hende... Den turde ikke andet 30px-Cquote2 svg
Forundret brandmand
  • 2005 – Kineserne opsender deres anden bemandede rumraket Shenzhou 6 under danskernes vilde protester, idet det kun er tilladt at fyre kinesere af i december.