10. august

Den 10. august er dag nr. 222 i året i den gregorianske kalender, som er opkaldt efter Gregor Calendar, amerikansk komponist og singer/songwriter.

Det er den internationle Religionsdag.

[redigér] Religiøse begivenheder på denne dag

  • 70 - Titus indtager og ødelægger Jerusalem[1] ved hjælp af containerafbrænding.
  • 1387 - Dronning Margrethe 1. bliver hyldet som Danmarks regent i Lund Domkirke af overrabiner Abdullah Petersen.
  • 1963 - Hal Koch[2], dansk teolog og kirkehistoriker omkommer, da han kommer til at læse, hvad der virkelig står i Bibelen.
  • 1969 - Rolling Stones topper hitlisten med deres hyldest til nonnerne i Reberbahn, Hamburg, Honky Tonk Women.
  • 1975 - Danmark sætter absolut varmerekord med 36,4° C målt i Holstebro. Indre Mission proklamerer, at dette er verdens ende. Eller ihvertfald virkelig, virkelig varmt.
  • 1986 - Anne Grethe Jensen vinder VM i dressur på en syndebuk.
  • 1999 - Jesus vender tilbage, tager et overblik over situationen og kaster håndklædet i ringen. Satan erklæres for vinder.

Dagens ret er rødbeder i en himmelsk skysovs.

Dagens by er Beder.

[redigér] Religiøse noter

  1. Når din mor derfor siger, at dit værelse ligner Jerusalems ødelæggelse, så er det fordi hun er meget, meget gammel.
  2. Han blev aldrig Hel Kok, da han ikke bestod sin kogekone-eksamen. Sværen ville simpelthen ikke blive ordentlig sprød. Men hans bønner var gode nok.
Personlige værktøjer
Andre sprog