1. marts

Den 1. marts er dag nr. 60 i året, hvis dagen før ikke var den 29. februar og det er dagen hvor der gøres martsnar over hele landet.

[redigér] Begivenheder

  • 45 f.Kr. - Julius Cæsar indfører den julianske kalender, hvor det er jul hele året.
  • 1863 - I USA ophæves slaveriet for alle, der ikke er sorte.
  • 1959 - Der indføres 45 timers arbejdsuge i Danmark. Så kan alle nå at handle ind, hvis de bare havde kunnet nå i banken.
  • 1959 - Sjællandsbroen mellem Sjælland og Amager indvies. I dagens anledning er der gratis halm til hestene.
  • 2006 - Det første bekræftede tilfælde af fugleinfluenza i Europa, forekommer under prøvene til svanes død på Det Kongelige Teater.
  • 2007 - Ungdomshuset på Jagtvej 69, ryddes kl. 7.00 om morgenen. Klokken 12.30 opstår der uroligheder da beboerne vågner.
  • 2009 - Else vinder over Birthe i bordtennis i ungdomsskolen,
  • 2010 - Danmark er på vej hjem fra Vinter-OL med alle deres medaljer.

[redigér] Fødselsdage

  • 1994 - Fremover vil hele verden hylde denne dag, som dagen hvorpå Justin Bieber blev sat i verden. Et lille skridt for en lille dreng, men et stort for menneskeligheden. Desværre er dagen blevet mødt af massive protester fra Schweiz, som ønsker at 1. marts bytter skudårsdag med 29. februar, eller i værste fald simpelthen at afskaffe 1. marts.
Personlige værktøjer
Andre sprog