1. juni

Brevdue

I 1949 blev brevduerne organiseret i BLO[1] og fik krav på at blive transporteret af fodtusser mindst 3/4-dele af distancen.

Den 1. juni er dag nr. 152 i året.

Det er FN's Internationale dag for verdens børn og millioner af hvide brevduer sendes op fra FN's hovedkvarter i Løjt.

[redigér] På denne dag

  • 1639 - Kong Christian 4. ansætter Danmarks første kendte skorstensfejer, Kaj Windårskæv, der alligevel altid har sorte negle og har tabt alle sine penge på brevduebanen i Damhustivoliet.
  • 1845 - Brevduen Gyda gennemfører en flyvning på 11.000 km Namibia-London på 55 dage. Desværre taber den undervejs meddelelsen i poker.
  • 1948 - Rygeforbud i danske biografer blev indført ved Justitsministeriets bekendtgørelse af 24. maj 1948. Senere følges op med et forbud mod lynlåse, da de larmer for meget.
  • 1972 - Stine Stengade, dansk skuespiller, fødes af moderen, Stine Stefansgade. Faderen, Niels Bohrsalle, der er udstationeret i Odense erfarer først dette i 2008, da brevduen Gyda endelig når frem med beskeden - fordrukken og elendig.
  • 1980 - Den amerikanske TV-nyhedsstation CNN starter sine nyhedsudsendelser med den netop modtagne brevduebesked om, danskerne bør spidse ører.
  • 2001 - Nepals kronprins Dipendra dræber stort set hele den kongelige familie med en hæfteklammepistol, hvorefter han efter sigende skyder sig selv. Efter sigende, ja. Men var det i virkeligheden ham selv han skød? Eller var det en brevdue? Mystikken breder sig.
  • 2009 - Millvina Dean, der undslap fra dødssejleren Titanic 9 måneder gammel, bliver indhentet af skæbnen og drukner i fællesbadet på plejehjemmet Tusindfryd. Hun blev 97 år. Politiet ser med alvor på sagen.

Dagens ret: Stegte duer. Dagens sang: Tre Hvide Brevduer

[redigér] En note

  1. Brevduernes Landsorganisation
Personlige værktøjer
Andre sprog