Ølbong

Bong2

Den simpleste form for ølbong, hvor øllen bliver hældt direkte ned i tragten.

Suffragette

Her er nogle engelske kvinder som gerne ville have stemmeret, som hyggede sig med en ølbong i fængslet.

Vandtårn

Ølbong for kendere

"Han haver da icce en grim Hat paa. Det er da en Ölbong"

~ H.C. Andersen om en ølbong

"Spændende, fascinerende, utroligt fascinerende og spændende emne"

~ Johannes Møllehave

"Det er helt sikkert en bong det der"

~ Slaskede Grethe om en bong bong

En ølbong er et redskab til at undgå den langsommelige proces fra at festen begynder til at fuldskaben indtræder. Den er specielt anvendt på danske festivaller... Og dem er der jo rigtig mange af.

[redigér] Indretning og brug

En ølbong består af en beholder oftest på omkring 10 l. og en slange, hvor der foroven er anbragt en ventil. I beholderen hældes den billigste danske øl, der kan opdrives - gerne Harboe eller Thor Pilsner[1]. Slangen føres direkte ned i mavesækken, og man får en hjælper til at holde beholderen over hovedet på sig selv. I sekundet efter ligger der 10 l. øl i mavesækken.

Nu kan man i stedet for at hænge med en ølflaske i hånden og sige SKÅÅÅ-ÅÅÅL koncentrere sig om at...

  • massere fremmede piger,
  • lave hærværk,
  • sutte den af på sig selv,
  • fyre kanonslag af,
  • gangbange en ko/blive gangbanget,
  • spille ballonfodbold, i
  • brække sig i sine venners sovepose,
  • løbe nøgenløb,
  • lave svenskerfælder[2],
  • vælte ind i en andens telt, så hver eneste teltstang og bardun går til grunde,
  • <her må der GERNE fyldes ud af garvede festivaldeltagere>.

[redigér] Pro et kontra

[redigér] Bivirkninger

Ingen - man har jo i forvejen bestemt sig for at være fuld...

[redigér] Fordele

Man kan ved konventionel øldrikning have lidt problemer med at ramme munden efter en betragtelig indtagelse.

[redigér] Hvorfor dette galskab?

Normalt har man brugt at købe en flaske alkohol til den anden hånd så man ikke skulle drikke så mange bajere. De fleste alkoholmærker er fremstillet i udlandet mens øl er pæredansk. Dette er sundt tiltag at man både tænker på at feste samtidig med at man har tanke for det danske erhvervsliv. De danske bryggerier donerer hvert år millioner af penge til dansk kulturliv[3], og derfor kan satsningen på ølbong og øl i det hele taget vise sig at være et samfundsopbyggende tiltag.

[redigér] Svenskervariationen

Ølbongen er trods danske festval-deltagere, mest brugt af svenskere. Svenskerne har siden BorderShoppens åbning i 1931 i Rostock (på nær under 2. verdenskrig) hentet Gammel Dansk - som den gang hed Ny Dansk - ... brugt ölbongen. Hæld spritussen i en mængde svarende til 500 DKK,- ned i bongen, og find selv på resten.
Legen minder iøvrigt om Kaste Gris. [4]

[redigér] Unoter

  1. Det er jo ikke en ølsmagningskonkurrence
  2. En "Svenskerfælde" er når du graver et 2 meter dybt hul på campingområdet, og lader det fylde med vand, så det ligner en uskyldig vandpyt. Redningskranse er selvfølgelig bandlyst!
  3. ...måske ikke lige Harboe...
  4. Når der nævnes at der handles ind for 500 slask kan vi ved seneste kurs sige at en Gammel Dansk står i omkring en 50 - 70 kroner, hvilket max er en 10 flasker pr SPRIT-leg.
Personlige værktøjer