Ærten

Aert.JPG

Ærten. Bemærk at den ikke er rigtig rund.

Ærten er hovedpersonen i H.C. Andersens eventyr "Prindsessen paa Ærten". Ærten er den person læseren får sympati for.

Vi møder Ærten i 3. kapitel, hvor den dukker op i køkkenet på slottet, sammen med sit sidekick, salathovedet, der desværre endte med at blive skrevet ud af eventyret, allerede inden det nåede at folde sig rigtigt ud!
Vor helt, ærten, begiver sig således alene ud på det store slot for at søge lykken og det halve kongerige, men det lykkes ikke rigtigt den første dag, så den ender med at lægge sig til at sove på gæsteværelset.

Uheldigvis får slottet samme nat uventet besøg i form af en forvildet og sindsforvirret prinsesse ved navn Victoria Silvstedt, der har mistet sine briller og derfor ikke har nogen som helst anelse om, hvor hun er. Hun bliver indlogeret på gæsteværelset, hvor ærten i mellemtiden,som den gentleman han er, har listet sig lidt af vejen.

Da prinsessen endelig er alene, springer ærten frem og præsenterer sig, og der går ikke mange minutter, inden de omfavner hverandre i hed elskov, der ender med at gøre prinsessen både gul og blå over hele kroppen, og således går hun ned til morgenmad på slottet næste morgen.

Da folk spørger, hvem hun er, og hvorfor hun ser sådan ud, svarer hun, som sandt er, at hun er prinsesse og har sovet med en ært.

Prinsen på slottet, som er meget langsomt opfattende, når dog frem til, at hun havde sovet på en ært og derfor var prinsesse, og gifter sig efterfølgende med hende.

9 måneder senere føder hun dog en masse små grønne børn, og dét bliver for meget for prinsen, der forlanger skilsmisse, og for at slippe for synet lader prinsessen arve alt, hvorefter han slår sig ned som grønthandler på Grønland.

Ærten og prinsessen gifter sig efterfølgende, og således får ærten ikke bare et halvt, men et helt kongerige, og bliver til "Kong Ært den Første". Og det er ganske vist!

Personlige værktøjer