Ælling

AellingsMalebog

Ællings Malebog Lær at male Bamse, Kylling og Ælling. Kraftige streger til små, tykke barnefingre - her kan man næsten ikke komme til at male udenfor. - Og hvis man gør? Ja, så er man ligesom Bamse og hans venner. copyright dr.dk

[redigér] Biologi

Fjerklædt dyr, der først har boet i et skaldet æg. En ælling kan godt være ret grim, når ægget klækkes og den lige er kommet ud derfra. Det er ganske vist, jævnfør H.C. Andersens videnskabelige afhandling om en ællings habitat.

Når en ælling bliver voksen kaldes den for en and.

Nogle hun ællinger ændrer sig dog kun til kællinger eller bare gæs.

Når ællinger skal ud i søen for første gang efter udklækning, står de i kø og venter på mor andens signal på hvem der må gå ud først. Hun vælger den største ælling først, og den svageste til sidst. Dette gør hun da hvis ræven kommer er det det svageste led der bliver taget af ræven. For artens overlevelse.

[redigér] Madlavning

Voksne ællinger, ænder, bør altid steges ved 170 graders varme i højst tre timer og mindst to timer og et kvarter, for at dræbe Salmonella, der er en af Ællings bedste venner, fordi den bakterie er et biologisk værn mod Ællings kødædende fjender.

[redigér] Øvrig betydning

Personer: Ælling kan også være den tørklæde-gnaskende tv-helt fra DR1s børneprogram, Bamses billedbog.

Ælling endte sine dage som hånddukke og spindoktor for Naser Khader, NA. Det skete i en direkte udsendelse d. 30. december 2007 fra mediestormugulen DR1 i den bedste sendetid.

Personlige værktøjer