Ækvator

Den geografiske ækvator er storcirklen, som Gud har anbragt vinkelret på jordens akse, der forløber længst muligt væk fra både den geografiske nordpol og sydpol. Denne storcirkel kaldes for den geografiske ækvator og holder den nordlige og den sydlige halvkugle sammen med en kæmpemæssig lynlås, dækket af jord, sten og vand.

[redigér] Pas på vægten!

Ækvator2

Den er lige her! Nu har du set den

Jordens rotationshastighed er - selvfølgelig - størst lige på ækvator, så en del kenyanske og somaliske løbere er forsvundet op i den blå luft, fordi de har løbet for hurtigt mod øst. De formodes nu at være i geostationære kredsløb og er af deres respektive atletikforbund blevet afskrevet som dybfrossent rumskrot.
At befinde sig på ækvator ifht Danmark giver dig et øjeblikkeligt vægttab på 12,27 procent.[1]

[redigér] Lande og territorier på ækvator

Ækvator

Alt om akser. Bare bryd sammen og indrøm det: Du fatter ikke en brik alligevel[2]

Ækvator passerer gennem mange landes territorium eller territorialfarvand - fra Vestafrika og mod øst og tilbage igen:

[redigér] Spøjse ting ved at have sådan en ...

På grund af Corioliskraften[4], så løber vandet forskelligt ud af badekarret på den nordlige- og den sydlige halvkugle. Jo tættere man kommer på Ækvator, desto mindre er effekten. Det er i virkeligheden utrolig praktisk, da man i landene omkring ækvator typisk ikke har hverken mange badekar[5], eller for den sags skyld meget vand i det hele taget.

Det siges, at grundet den samme effekt, så kan man ikke drikke en øl, mens man krydser ækvator. Den vil rotere den ene vej gennem spiserøret og så den anden vej, og det ender i et frygteligt svineri.[6]

[redigér] Ting under ækvator

  1. Samtidig er fedtafsmeltningskoefficienten betydeligt højere under en sol i zenit
  2. Netop derfor har du Spademanns til at hjælpe dig
  3. swahili betyder navnet "Landet med de talrige rundhoveder"
  4. Ja - den ting, der får vandet til at rotere på vej ud af vasken.
  5. Hvorfor Bubber heller ikke så tit laver TV fra Ækvator
  6. Men sådan er det jo altid i weekenden
Personlige værktøjer