FANDOM

"Åpølsen er et meget spændende dyr, for den er allerede sprunget ud, endda før søpølsen."

~ Doktor Sjuskebusk om om åpølser
Aapølse

En Åpølse

Åpølsen er en yderst sjælden og kvabset dyreart, som lever i åer. De er opkaldt efter bogstavet "Å" og deres umiskendelige duft af rød pølse.

Slægt redigér

Åpølsen (Trachythyone fluviatilis) er meget nært beslægtet med den berømte søpølse.

Men modsat søpølsen lever den ikke som et menneske, men som en underlig form nede i sandet i en å. Det er dog i meget få åer, hvor der er nok plads til, at den kan bygge sig en hule i sand, så den lever som regel inde i en sten.

Fortrukne sysler redigér

En åpølse elsker at lege i sand, men der er sjældent tilstrækkeligt med sand i åer. Så derfor er den normalt meget nedtrykt, fordi den drømmer altid om at bygge sandslotte.

Den er faktisk en mester i at lave den 'sandhullede kunstart'. Den har vundet alle pølse-priser, der kan vindes, og alle andre, f.eks. søpølsen, misunder dens legendariske kunnen.

Levesteder redigér

Det er bla. kendt, at den lever i Varde Å og Omme Å.[1] Det er blevet bekræftet af et øjenvidne, som desværre ønsker at forblive anonymt. (Men navnet er redaktionen bekendt, og vi véd hvor du bor, Orla.)

  1. Livet i Varde og Omme Å, Gyldendal 2011