Åpølse

"Åpølsen er et meget spændende dyr, for den er allerede sprunget ud, endda før søpølsen."

~ Doktor Sjuskebusk om om åpølser
Aapølse

En Åpølse

Åpølsen er en yderst sjælden og kvabset dyreart, som lever i åer. De er opkaldt efter bogstavet "Å" og deres umiskendelige duft af rød pølse.

[redigér] Slægt

Åpølsen (Trachythyone fluviatilis) er meget nært beslægtet med den berømte søpølse.

Men modsat søpølsen lever den ikke som et menneske, men som en underlig form nede i sandet i en å. Det er dog i meget få åer, hvor der er nok plads til, at den kan bygge sig en hule i sand, så den lever som regel inde i en sten.

[redigér] Fortrukne sysler

En åpølse elsker at lege i sand, men der er sjældent tilstrækkeligt med sand i åer. Så derfor er den normalt meget nedtrykt, fordi den drømmer altid om at bygge sandslotte.

Den er faktisk en mester i at lave den 'sandhullede kunstart'. Den har vundet alle pølse-priser, der kan vindes, og alle andre, f.eks. søpølsen, misunder dens legendariske kunnen.

[redigér] Levesteder

Det er bla. kendt, at den lever i Varde Å og Omme Å.[1] Det er blevet bekræftet af et øjenvidne, som desværre ønsker at forblive anonymt. (Men navnet er redaktionen bekendt, og vi véd hvor du bor, Orla.)

  1. Livet i Varde og Omme Å, Gyldendal 2011
Personlige værktøjer