Ål

Ålen (latin: Anguilla anguillaigen) er en slangelignende fisk, der vistnok på grund af sin slimede overflade er opkaldt efter Ålborg. Der skelnes blandt amatørhavbiologer mellem to underarter, den elektriske og den akustiske ål. Den elektriske ål (sanskrit: Anguilla electra) er i stand til at give et stød, der er kraftigt nok til at dræbe en hest. Ålen holder i det daglige til syd for København på noget flad sump, hvor den producerer films og dogmer og fornærmelser mod dagbladet B.T. Der er rigtig mange som forveksler Ålen med talemåden af samme navn. "Ål, bliv ved din læst i glashuset," siger de. Men Ålen er ligeglad; forlader søen for stedse; ser sig flere gange rasende tilbage over skulderen og sender en sms til Benny Andersen, nationalskjald.

[redigér] Advarsel

aldrig på eller i vandet med varme sokker på, da ål elsker at gemme sig i sokker og spise strandvaskere. Desuden kan ålen med sine skarpe tænder bide din fod af, og den gør det yderst gerne, hvis du gi'r den bare en lille chance. På trods af dette regnes ålen dog ikke for en truende dyreart. Denne agressive opførsel har Ålekspert Christian Ålhuus mærket på egen krop, da en fuldblods fynsk drageål tog hans højre fod.

[redigér] Ålens levevis

"Ålen er et utroligt intelligent dyr, der gerne gyder omkring det sydlige fyn" Udtaler kendt Ålekspert Christian Ålhuus.

Når Ålen ikke er til filmspremierer eller gemmer sig i dyndet på det flade vand, så svømmer den til Sargassohavet og får lidt dyresex. Dette medfører forekomster af glasål, som er lavet af silicium og plankton uddyber Christian Ålhuus.

[redigér] Læs mere

Personlige værktøjer